söndag 4 december 2011

Polen, dag 3

Nu hade jag tänkt berätta lite om dag 3 i Polen... Bättre sent är aldrig? Vi fick en guidad rundtur i Krakow och sedan blev det shopping!

Mitt i det judiska kvarteret i Krakow (där vi bodde) finns en minnessten för de judar som dog på just det torget under andra världskriget.

 Gravstenar är väldigt viktiga för judarna och nazisterna slog sönder de under andra världskriget. När det sedan slutade bestämde de sig för att göra en mur med de sönderslagna gravstenarna.
 Slottet Wawels katedral.

 Inuti någon kyrka... De har hur många kyrkor som helst i Krakow.
 Det ser ut som bröd eller hur...? Men vet ni vad det egentligen är? Getost!
  Slottet Wawels katedral.
De har en berättelse om en drake i Krakow (som ni troligtvis kan hitta på google, eftersom jag inte orkar skriva den) och här har de en staty av den. Det finns även en grotta, som vi för övrigt gick in i, där den sades ha bott.
 

 Det här är en vanlig skola. Nä, jag skämtar bara! Jag tror det är slottet Wawel. Vi såg så många byggnader att jag inte kommer ihåg alla....
 Floden Wisla som rinner genom hela Polen och är deras längsta och viktigaste flod.

 Fin byggnad.
 Trädgården som ligger vid Krakows universitet där professorerna kunde odla växter och örter.
Universitet i Krakow 
 
 Gamla Krakows stadsmurar. De som inte fick komma in sköts.
 Ganska... Brutalt.
Ett av Europas största torg (fick såklart inte med hela) och bakom det ser ni Mariakyrkan, som är hur fin som helst. Man fick tyvärr inte ta kort därinne utan att betala, så därför har jag inte bilder därifrån. Det fanns ett altare längst fram som var 10 meter!
 
 Mariakyrkan.
Saluhallen, som heter Sukiennice, som finns på samma torg som Mariakyrkan. (man kan se en liten del av kyrkan till höger) Det var där vi shoppade.
 
Såhär såg det ut inuti saluhallen. Det fanns väldigt många små affärer, dock sålde de flesta ungefär samma saker. Jag köpte ett halsband och ett par supergulliga silverörhängen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar